„Kraftwerk“ 3D Kaune: tarsi geras filmas

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Kalbėdami apie koncertus, vis rečiau galime pasakyti, kad kažko Lietuvoje dar nematėme. Šią savaitę šis sąrašas sutrumpėjo dar vienu pavadinimu. Elektroninės muzikos pionieriai iš Diuseldorfo „Kraftwerk“ per beveik penkis dešimtmečius besitęsiančią karjerą pirmą kartą surengė koncertą mūsų šalyje, „Žalgirio“ arenoje Kaune. Šįkart grupės turas „3D“ stabtelėjo visose trijose Baltijos šalyse.

Kraftwerk“ – specifinė grupė. Abipus Atlanto ji išpopuliarėjo 1974 metais albumu „Autobahn“. Sunku patikėti, kad tais laikais JAV ir Kanados radijas galėjo groti titulinį šio albumo kūrinį, dar ir vokiečių kalba, tačiau grupės kūryba buvo tokia išskirtinė, kad būtent taip ir nutiko. Apie atlikėjus, kurių kūrybai įtakos turėjo „Kraftwerk“ neverta išsiplėsti, jų yra neišvardinama gausybė – nuo Davido Bowie’io, „Blondie“, Björk iki „Rammstein“, „New Order“, „Lemon Joy“.

Koncertas Kaune pirmadienio vakarą sutraukė apie tris tūkstančius žiūrovų. Ko gero, bent pusė auditorijos atvyko iš Vilniaus. „Žalgirio“ arena buvo sumažinta iki amfiteatro, todėl koncertu mėgautis buvo galima visiškai iš arti. Atsitiktinės publikos tą vakarą turbūt nebuvo, tik besidomintys šių vokiečių kūryba. Nors norėjosi kiek didesnio publikos dėmesio šiam renginiui.

Kraftwerk“ sulaukėme labai įdomiu momentu. Vos prieš kelias savaites, sausio pabaigoje, grupė laimėjo savo trečiąjį „Grammy“ už albumą „3-D The Catalogue“ (geriausias šokių/elektronikos albumas), o šią savaitę Vilniuje išvysime stipriai jų kūrybos paliestus „Depeche Mode“. Taip gerai kortos nedažnai sukrenta :) Šį mėnesį man teko matyti ir dar vienus „Kraftwerk“ pasekėjus – „Orchestral Manoeuvres in the Dark“, tad vasaris man tapo labai mielu elektroninės muzikos legendų mėnesiu.

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Preciziškai 20 valandą „Žalgirio“ arenoje įsijungė vaizdo projekcija ir po dešimties minučių nuskambėjo pirmieji „Numbers“ akordai. „Kraftwerk“ pirmą kartą teko matyti 2004-aisiais Rygoje, kai jie pristatė vis dar paskutinį savo studijinį albumą „Tour de France Soundtracks“ (2003) ir iš to turo išleido koncertinį albumą „Minimum-Maximum“ (2005). Kitą kartą juos pagauti pavyko 2014 metais Salacgrivoje, kur jie buvo vieni festivalio „Postivus“ „headlinerių“, beje, ten taip pat atliko 3D programą.

Iš esmės visi grupės pasirodymai labai panašūs, skiriasi tik atliekamų dainų sąrašas: keturi pagyvenę vyriškiai stovi ant pakylos prie jiems sukonstruotų stalų ir, tiesą pasakius, nelabai aišku, ką ten daro (galėtų atsakinėti e-mailus ar žiūrėti mėgstamos komandos futbolo rungtynes), vienas dar ir padainuoja, o už nugaros keičiasi su muzika sinchronizuoti vaizdai. Grupės pasirodymas visiškai statiškas, po savo pasirodymų muzikantai kažin ar braukia prakaitą nuo kaktos, dinamiką koncertui suteikia tik vaizdo projekcijos. Toks galėtų būti pirmas įspūdis. Tačiau, reikia pripažinti, „Kraftwerk“ pasirodymas – tobulai išbaigtas, muzikos architektūra preciziška, o grupė iki šiol žavi savo išskirtinumu.

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Kraftwerk“ muzika ir koncertuose, ir įrašuose skamba visiškai taip pat (naujausio koncertinio albumo „3-D The Catalogue“ (2017) įraše net nėra girdėti žiūrovų keliamo šurmulio), tačiau koncertas hipnotizuoja ir kuria visiškai savitą pasaulį, kuo ši grupė ir yra vertinga bei įdomi. Taigi, ką jie ten ant scenos veikia?

Trys muzikantai groja sintezatoriumi, elektroniniais vargonais, elektronine perkusija, įvairių instrumentų semplais, vienas jų valdo video techniką (Falkas Grieffenhagenas, prie grupės prisijungęs 2012 metais). Iki šiol grupėje esantis vienas jos įkūrėjų Ralfas Hütteris (71) yra vokalistas, didžiąja dalimi jo balsas skamba per vokoderį. Likusius du grupės narius galima pavadinti senbuviais, nors jie atsirado jau po sėkmingiausių grupei septyniasdešimtųjų-aštuoniasdešimtųjų – Fritzas Hilpertas (61) grupėje yra nuo 1989 metų, Henningas Schmitzas (64) – nuo 1991.

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Vienas bičiulis muzikantas po koncerto „Facebooke“ dalinosi tokiais įspūdžiais: „Įkvepiantys tekstai, jei nori sukurti gerą „Google“ searcho kampaniją. Raktažodžių parinkimas pagal temą beveik tobulas, dar reikia pasigilinti į match type’ų užkodavimą tuose tekstuose, bet šiaip tikrai rekomenduoju SEM specams.“ Ir išties, didelė dalis „Kraftwerk“ kūrinių padaryti iš vos kelių taiklių žodžių ar frazių, bet atrodo, kad šiai muzikai daugiau nieko ir nereikia.

Koncerte skambėjo visi didžiausi „Kratwerk“ hitai, nes naujos kūrybos grupė jau penkiolika metų neišleido. Tarp jų buvo ir mėgstamiausi mano kūriniai – „Radioactivity“, „The Model“, „The Robots“, „Computer World“, „Trans Europe Express“, per kuriuos buvo sunku nusėdėti ant kėdės.

Nuskambėjęs „Computer World“ priminė žurnale „Q“ perskaitytą istoriją, kaip „Kraftwerk“ tapo „Coldplay“ dainos „Talk“ (iš 2005 metų albumo „X&Y“) bendraautoriais – Chrisas Martinas kreipėsi į vokiečius dėl leidimo panaudoti „Computer World“ melodiją savo kūryboje nusiųsdamas laišką per abiejų pusių teisininkus ir po kelių savaičių gavo voką, kuriame tiesiog ranka buvo parašytas atsakymas „Taip“. Tokiu būdu „Computer World“ klavišų partija tapo „Talk“ gitaros linija.

Su dviem bisais „Kraftwerk“ pasirodymas tęsėsi apie dvi valandas, prieš akis koncertas prabėgo gražiai, tarsi geras filmas kino teatre. Vienas emocingiausių koncerto momentų buvo, kai vietoj muzikantų per kūrinį „The Robots“ pasirodė keturi robotai. Per šią koncerto dalį muzikantai puikiausiai galėtų išeiti į salę ir pasižiūrėti, kaipgi jų pasirodymas atrodo iš šalies – ne kiekviena grupė turi tokią prabangą.

„Good night! Auf Wiedersehen!“, – skambant baigiamąjam kūriniui „Music Non Stop“ pasakė Ralfas Hütteris ir paskutinis iš muzikantų nulipo nuo scenos. Atsižvelgiant į muzikantų amžių, gali nutikti ir taip, kad pirmasis „Kraftwerk“ koncertas Lietuvoje gali tapti ir paskutiniu. Kita vertus, niekas jiems netrukdo vietoj savęs į turą imti ir išsiųsti robotus.

Šie metai „Kraftwerk“ nusimato gana intensyvūs – po pasirodymo Kaune grupė išvyko į Budapeštą, po to keliaus į Liublijaną ir giliau į Balkanus, taip pat Rumuniją, Bulgariją, Graikiją. Vasarą yra suplanavuoti koncertai įvairiuose festivaliuose. Bet man asmeniškai labai džiugu, kad šių muzikos ikonų geografijoje atsirado ir Lietuva.

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Kraftwerk“ pasirodymą Kaune man taikliausiai apibūdino šis bičiulio postas „Facebooke“, kurį jis maloniai leido pasiskolinti: „Kosmoso turistai. Dar nebuvo „Black Mirror”, bet jau buvo „Kraftwerk“. Dar nebuvo Snowdeno, bet jau buvo „Computer World“. Dar nebuvo Černobylio, bet jau buvo „Radioactivity“. Dar nebuvo Šengeno, bet jau važiavo „Trans-Europe ekspresas“. Šiandien keturi muzikos futuristai iš Diuseldorfo savo skraidančią lėkštę nutupdė Kaune. Ketvirtadienį Vilniuje nusileis šitos lėkštės apšvitinti „Depeche Mode“.

Koncerto programa („Žalgirio“ arena, Kaunas, 2018 vasario 19 d.): „Numbers / Computer World“, „It’s More Fun to Compute / Home Computer“, „Computer Love“, „The Man Machine“, „Spacelab“, „The Model“, „Neon Lights“, „Autobahn“, „Airwaves“, „Geiger Counter / Radioactivity“, „Electric Café“, „Tour De France / Prologue / Etape 1 / Chrono / Etape 2“, „Trans Europe Express / Metal on Metal / Abzug“ // „The Robots“ // „Aéro Dynamik“, „Planet of Visions“, „Boing Boom Tschak / Techno Pop / Music Non Stop“.

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

„Kraftwerk“ pasirodymas Kaune (nuotr. Vaidas Stackevičius)

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus rodomas. Privalomi laukeliai pažymėti *